تطبیق نقوش و طرح های گچبری خانه کلاهدوزها (موزه آب یزد) با نقوش و طرح های قالی یزد

پایان نامه
چکیده

نقوش بکار رفته در تزئینات اکثر خانه های یزد ، هندسی می باشند که در طی سالهای اخیر نقوش گیاهی ، جانوری و کتیبه به این نقش ها اضافه شده است . در این پایان نامه که به شیوه ی توصیفی – تحلیلی کار شده ؛ ابتدا بطور مختصر گچبری و طراحی قالی معرفی شده اند و سپس نقوش و طرح های گچبری های خانه کلاهدوزهای یزد و همچنین نقوش و طرح های قالی یزد مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند . نتایج حاکی از آن است که اکثر طرح ها و نقوش ریشه در هنر های دوران دور از قبیل ساسانیان ( در گچبری ) و عصر صفویان و قاجار ( در طراحی قالی و گچبری ) دارند که در این پایان نامه نقوش مورد پژوهش به سه دسته ی کلی از جمله نقوش هندسی ، گیاهی و جانوری تقسیم شده اند که اکثر نقوش گچبری با نقوش قالی یزد از قبیل نقوش گیاهی ( گلدانی ، برگ دندانه دار و ... ) و نقوش هندسی ( خشتی ، ترنج و ... ) مشترک بوده اند . واژگان

منابع مشابه

ارزیابی کیفی طرح ارائه مراقبت های اولیه بهداشتی(خانه بهداشت کارگری) در کارخانجات شهرستان یزد

  مقدمه: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی کیفی طرح ارائه مراقبت های اولیه بهداشت حرفه ای به کارگران(راهبرد خانه های بهداشت کارگری) و تعیین الگوی مناسب برای ارزیابی کیفی آن ها، در سال 1385 در شهرستان یزد انجام شد.   مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی رتبه ای، به منظور گردآوری داده های مربوط به اثر بخشی و کیفیت ارائه مراقبت های بهداشتی در خانه های بهداشت کارگری، پس از تعیین متغیر ها و میزان های استاندا...

متن کامل

بررسی ساختار گرافیکی نقوش تزئینی خانه های سنتی یزد

طراحی گرافیک در عین حال که دارای اصول و ضوابط زیبا شناختی مشترکی در تمام دنیاست اما در هر منطقه با توجه به قابلیت ها و نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... صورت های گوناگونی به خود می گیرد. طراحی گرافیک محیطی در ایران، نیز منطبق با هویت فرهنگی اجتماعی و تاریخی مختص به خود شکل گرفته است. بررسی روند ایجاد طراحی گرافیک محیطی بافت های سنتی به عنوان نمونه هایی متناسب با شرایط و نیازهای زندگی فرد...

15 صفحه اول

نشانه‌های مهر در نقوش قالی ایران

امروزه محققینِ علاقمندی، نشانه‌ها و ردپاهایی از کیش مهر را با گذشت چند هزارۀ از آن در میان بازمانده‌هایی از دنبالة فرهنگ و تمدن ایرانی جستجو می‌کنند. علاوه بر اسناد مکتوب و تاریخ‌دار که به یقین دلالتی بس متقن بر استنباط‌ها و نتیجه‌گیری‌هاست، عناصر و بقایایی به صورت غیر مستقیم نشانه‌ای از ماندگاری مهر باقی گذارده‌اند. نقش زبان خاموشی که می‌توانسته مُهر مِهر را بر پیشانی تاریخ ایران حک کرده باشد؛ زب...

متن کامل

طرح، نقش و رنگ رایج ترین قالی های واگیره ای یزد

پژوهش حاضر در زمینة بررسی و مطالعة متنوع ترین طرح قالی های واگیره ای به جا مانده در یزد به ویژه در مجموعه های خصوصی است که از دوران قاجار در این منطقه بافته شده اند که با استفاده از روش تحقیق توصیفی و با استناد به منابع کتابخانه ای و با تکیه بر مصاحبه های میدانی و مشاهده قالی های باقیمانده و تهیه تصویر از آنها، به بررسی و معرّفی مهم ترین و پررونق ترین قالی های دارای طرح های واگیره ای این دوران م...

متن کامل

معرفی نقوش اسطوره ای قالی قُلتوق

Culturalattitudesduringdifferentperiodsare associated withmythologicalbeliefs ofthe people, however,regarding culturaldivision, each period contain a particularconcept. Hand-woven motifsand mythsinproportion to the categoriesof motifs in Persiancarpet are dividedinto several types, mostimportantly mythicfigureas plant and animalmotifs(Daryaei, 2003, 83). It cannot be saidthat such motifs onca...

متن کامل

روش به‌کارگیری نقوش قالی در طراحی گرافیک

As patterns of other Iranian handicrafts, carpet patterns are valuable and extensively rich sources of visual elements to be used in today’s graphical works whenever appropriate. Due to the fact that these patterns have paved a long way through the history of carpet-weaving, they have been evolved into distilled and beautiful patterns of precise and orderly design structures. It is a cult...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023